Sony Xperia Xperia 5 III / 128 GB / Zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Xperia 5 III / 128 GB / Zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

k*************@h********** 09-07-2023

Perfect pfone that covers your needs

Perfect budget phone. Covers everything that i need. Only lacks support for HDMI/USB-C output!but that not big deal.

Pluspunten

• The best form factor
  • Big battery
  • Esim capability

Minpunten

• No Hdmi outpit
  • No useb-c output
  • Plastic case

Wouter 25-11-2021

Slank toptoestel met goede camera

Mocht dit toestel testen via reviewclub. Nu Sony XZ 1 compact gewend die aan vervanging toe is. Mooie gelegenheid om dit relatief compacte toestel te testen dus, met high specs en goede camera.

Design is typisch Sony, geen poespas, en zeker voor tegenwoordige begrippen vrij slank en daardoor nog best goed handelbaar met 1 hand. Wel erg glad dus een hoesje is zeker een aanrader.

De foto's en filmpjes zijn van goede kwaliteit, met ook goede zoom. Er zijn legio instelmogelijkheden voor diegene die willen maar ik gebruik de basis stand.

Scherm is met OLED en 120hz zoals te verwachten heerlijk scherp en supersnel. Alleen viel mij soms de leesbaarheid buiten iets tegen.

Accuduur is ruim voldoende voor 1 dag. Haalde meestal makkelijk 1.5 dag bij matig/intensief gebruik.

Vind hem alleen wel aan de prijzige kant, zeker gezien het feit dat Sony maximaal 2 jaar update meestal en deze met Android 11 geleverd word uit de doos.

Al met al vind ik het wel een zeer fijn, snel toestel die ideaal is voor diegene die wel high specs zoeken maar geen groot toestel. Zou een goede opvolger zijn dus. Alleen die prijs....

Al hoop ik dat Sony ooit weer echt met een compact serie komt!

Pluspunten

• camera
  • beeldscherm 120Hz OLED
  • waterdicht
  • accuduur
  • (relatief) compact high end toestel

Minpunten

• prijs
  • uodate beleid Sony, max 2 jaar.

Gremsems 22-11-2021

Kleine upgrade, maar nog altijd grote prestaties

Na het testen van de Xperia 5 II vorig jaar is het nu de beurt on de Xperia 5 III te testen.

Om heel eerlijk te zijn en gelijk met de deur in huis te vallen. Als je de Experia 5 II kan halen, doen! De 2021 variant is een upgrade tav de 2020 variant maar het is een kleine upgrade. Het is allemaal iets beter maar dan ook echt iets. Het blijft een hoop geld en de concurrentie is moordend.
Dat allemaal gezegd hebbende, het is een mooi toestel hoor!
Goede camera's, sterker nog, geweldige camera's. Toestel is snel en door de vorm ligt het lekker in de hand.
Ik ben een fan van Sony en blijf dat ook na deze Xperia 5 III

Pluspunten

• Premium feel
  • Batterij
  • Camera's

Minpunten

• Kleine upgrade tav Xperia 5 II

sebssl 18-11-2021

bevalt goed de sony xperia 5 IIi

Ik heb deze telefoon nu een aantal weken in gebruik. De telefoon werdt keurig in een gesealde doos aangeleverd. De telefoon was goed verpakt. Na het uitpakken bleek mij dat de telefoon iets groter was dan mijn oude telefoon. De telefoon ligt goed in de hand. De sony heeft een mooie uitstraling. De telefoon laad snel op. Hij heeft twee sim mogelijkheden. Ik gebruik er maar eentje. Het opstarten gaat snel. De telefoon is gebruiksvriendelijk, ik ga makkelijk door alle opties heen. Ik was nog geen sony gewend. Het bellen is fijn, goed geluid en goed verstaanbaar voor beide partijen. De telefoon maakt goede foto's. Ook de kinderen kunnen er mee over weg. Ik merk niet kwa snelheid iets dat ik er een aantal spelletjes op heb gezet. De spelletjes draaien op goede snelheid. Het geheugen is groot genoeg. OOk kijk ik geregeld films via netflix. Het beeld is super het geluid is mooi. Enige minpuntje ik mis de oordopjes..... Affijn na de weken heeft de sony mij flink overtuigd. Ik had nog geen ervaring met een sony telefoon.

Pluspunten

• design
  • geluid
  • geheugen

Pascal. U 18-11-2021

Mooi toestel

Ikheb het geluk dat ik deze gsm Mag testen en tot nu toe bevalt hij erg goed, mooi beeld en uitstekend geluid zowel op speaker en tijdens het bellen.
Lekker veel werk geheugen en voor mij is de 128gb opag genoeg maar je kunt hem altijd uitbreiden. Et een SD card.
Ook bestaat op er een 2e sim in te plaatsen.
Jammer dat er geen oortjes meegeleverd worden.
Vind hem wel erg glad in de hand dus ik zou er wel een hoesje en een screenprotector op plaatsen. Deze worden helaas ook niet mee geleverd.
Hij maakt ook mooie foto's en filmpjes
Het is gewoon een mooie toestel die wel wat jaartjes mee kan.

Pluspunten

• scherp display
  • Opslag uitbreidbaar
  • 2simkaarten mogelijk
  • Mooi geluid
  • Werkt snel en soepel

Minpunten

• Geen hoesje mee geleverd
  • Geen screenprotector mee geleverd
  • Geen oortjes mee geleverd

Dainler 18-11-2021

Prima telefoon

De Sony Xperia 5 III heb ik nu ruim drie weken in gebruik. Het is een smalle toestel wat kenmerkend is voor de xperia serie. Het toestel is makkelijk met 1 hand te bedienen door de grootte. De Xperia is glad en glijdt daardoor makkelijk uit je hand of van de bank. Een hoesje is dus wel een must.

Het toestel is snel, switchen tussen apps gaat moeiteloos. Ook grote apps kan dit toestel makkelijk aan. Het beeldscherm is haarscherp door het Oledscherm. Daarbij zit er een 360 surround ingebouwd. Hierdoor creëert Sony de ultieme kijkervaring. Ook het spelen van spelletjes zorgt voor een gave ervaring.

Enige minpunt is de kwaliteit van de camera's voor deze prijs mag je wat meer verwachten.

Pluspunten

• Waanzinnig scherm
  • Mooi geluid

Minpunten

• Kwaliteit camera valt tegen
  • Prijs

w**********@g******** 11-11-2021

Goede maar prijzige allrounder

Ik had lang gewacht op een waardige opvolger van mijn Xperia 5. Wat ik altijd belangrijk vond bij mijn vorige mobiele telefoons van Sony, en waar ik nog nooit teleurgesteld in ben geweest:

-waterdichte, robuuste behuizing (voor mountainbiken)
-krachtige en compacte hardware
-nette camera
-lange batterijduur
- duurzame software en elektronica - geheugenupgrade
via micro-SD-geheugen mogelijk.
-relatief lange update beleid besturingssystemen.

Een belangrijk argument voor mij is welke fabrikant toegang heeft tot mijn gegevens. Chinese mobiele telefoons en Google's Pixle zijn voor mij uitgesloten.
Als het op prestaties aankomt, had ik bij mijn vorige Xperia 5 kunnen blijven, de prestaties zijn beter maar in de praktijk valt daar zo weinig van te merken. De ervaring heeft geleerd dat op een gegeven moment de waarde aanzienlijk zal dalen naarmate de telefoon ouder wordt. Als je de prijs zo bekijkt begin ik tegenwoordig mij af te vragen of het wel de moeite waard is om een premium prijs te betalen.
Een Koreaanse of Chinese mobiele telefoon was op dit moment ook niet aan de orde voor mij, omdat mijn vrienden vaak ernstige softwareproblemen hadden na updates en sommige mobiele telefoons tijdens de garantieperiode vaak naar de fabrikant moesten. Goed voorbeeld, mijn Samsung-tablet lijdt aan een zekere incompatibiliteit met sommige apps, die nooit problemen veroorzaakten op mijn Sony-telefoons.

Wat goed is:
-De vingerafdrukscanner werkt sneller en betrouwbaarder in vergelijking met zijn voorganger.
-De opstart- en algemene responstijden zijn merkbaar sneller.
-Betere koppeling van bluetooth-apparaten.
-zeer goede weergave (meer contrast en aanzienlijk betere leesbaarheid)
-zeer lange batterijduur, de batterij gaat langer mee met een helderder display.

Wie een kleine revolutie verwacht tegen over zijn voorganger, in plaats van een evolutie, komt helaas bedrogen uit.

Wat minder is:
-De prijs van bijna 1000 € is vrij prijzig .
-Als het op de allround prestatie aankomt, scoort de 5 III goed. Maar in de vergelijkingstests wordt hij verslagen door aanzienlijk goedkopere mobiele telefoons als het om prijs/prestatie gaat.
- De 30W-oplader is een beetje lomp groot.
-De lade voor sim- en SD-kaart is allesbehalve robust, je moet oppassen want je loopt het risico dat er iets kapot gaat als je het mechanisme niet voorzichtig behandeld.
-De ingebouwde camera's zijn oké, maar komen niet overeen met de prijs/verhouding van de mobiele telefoon, hoewel Sony de referenties maakt voor een waardige vervanger voor digitale camera's.
- Ook de features van zijn grotere broer, zoals draadloos opladen, ontbreken.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Goede camera's
  • 3.5 jack aansluiting :)

Minpunten

• Prijzig
  • Design niet vooruitstrevend

Dennis van Limbeek 11-11-2021

Sony Xperia 5 III, klasse opnieuw uitgevonden.

Na 2 jaar gebruik van de topper Sony Xperia 5 II, ben ik voor de Sony Xperia 5 III gegaan, en ikzelf vind de upgrade het zeker waard.
Het scherm van de Xperia 5 III is heerlijk en de selfie camera zit lekker buiten het beeld zodat Netflix goed tot zijn recht komt, ook de 120 Hz verversingssnelheid komt hier, tijdens het scrollen op het internet en tijdens games zeker tot zijn recht en natuurlijk de kleuren zijn prachtig door de HDR OLED.

Het geluid door de Dolby Atmos en 360 reality audio is echt heerlijk en in mijn mening een stuk beter dan mijn huidige Xperia 5 II.

De Accu gaat goed mee, ook wanneer ik 5G gebruik, dat viel wel tegen in de Xperia 5 II. Ik merk alleen niet echt veel verschil in internet snelheid door de wifi 6 maar dat zou aan mijn modem kunnen liggen.
De achter camera’s vallen mij toch iets tegen omdat die tijdens foto’s en video’s toch moeite hebben in iets donkere situaties, nou moet ik hierbij vermelden dan er heel veel opties in de foto app zitten die ik misschien over het hoofd zie omdat ik hoofdzakelijk de standaard automatische instellingen functie gebruik.

Als bonus heeft de Xperia 5 III IP65/68, wow.

Top toestel met een prachtig mooi design en high end hardware!

Pluspunten

• Hardware
  • 5G en wifi 6
  • HDR OLED-scherm

m*************@m****** 10-11-2021

Haarscherp

In het begin moest ik erg wennen. Ik gebruik al jaren een Samsung telefoon en heb nu deze telefoon. Hij ziet er erg mooi uit, slank en lang. Het beeldscherm is zeer scherp en dat maakt het goed om er spellen op te doen, netflix te kijken. Echt haarscherp. Ik ben heel blij met de snelheid waarmee je tussen beeldschermen kan schakelen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Look and feel
  • Snelheid schakelen tussen scherm

Minpunten

• Geen handleiding

Jens 07-11-2021

Een geweldige compacte telefoon

Beste compacte Android telefoon
De Sony Xperia 5 III is een geweldige telefoon. Tegenwoordig zijn de meeste Android telefoons niet compact, maar de Sony Xperia 5 III wel.
De Sony Xperia 5 III heeft een 6.1 inch 21:9 HDR OLED 120 Hz scherm met 1 miljard kleuren. Met dit beeldscherm kijk je films en series haarscherp en samen met de 21:9 beeldverhouding kijk je het zonder zwarte randen.
De Sony Xperia 5 III heeft 3 camera een 12MP hoofdcamera, een 12MP ultrawide en een telefoto camera die tot 4.4x optisch kan zoomen. Met deze camera’s kan je mooie foto’s maken en je hebt ook verschillende modi voor vrijetijdsbesteding of voor echte pro’s.
Met de Snapdragon 888 kan je gemakkelijk alle games spelen op de beste settings. Samen met de 120 Hz versnellingen is dit ideaal voor gamers.
De Sony Xperia 5 III heeft 5G connectiviteit en Wi-Fi 6 zodat je zonder problemen kan browsen en streamen. De batterijduur gaat lang mee en je kan met 30W opladen.

Pluspunten

• Goed scherm
  • 3.5 MM Jack

Minpunten

• De breedte
  • Geen fantastische UI

Angelo S. 04-11-2021

Eindelijk een smartphone met alle features die ik zoek!

Erg tevreden met deze telefoon!

Heb hiervoor altijd iPhones gehad (3, 4S, 7).
Ondanks dat ik aan Apple gewend was toch overgestapt naar Android en specifiek de Sony Xperia 5 III. Deze heeft gewoon een stuk meer goede features die tegenwoordig juist bij andere telefoons missen, bijv:

Dualsim/opslagruimte, geen notch of hole-punch voor camera's maar gewoon een volledig scherm, front-facing stereo speakers, vingerafdruklezer in aan-/uitknop, USB-C en tegenwoordig zeldzame 3.5mm headphone jack.

Daarnaast nog veel meer features en performance die je kan verwachten van een smartphone voor deze prijs.
Alleen jammer dat deze niet beschikbaar in dezelfde mat zwarte finish als de Xperia 1 III, maar over het algemeen een mooi design en zeer goede smartphone!

Pluspunten

• Unieke features t.o.v. andere merken
  • Door 21:9 aspect ratio toch compact
  • 120-hz refresh rate
  • Goede camera's met veel instellingen
  • Veel instellingen voor audio

Minpunten

• Scherm is wat kwetsbaar
  • Aantal voorgeïnstalleerde apps niet verwijderbaat

Willem 04-11-2021

Sony Xperia 5iii

Wat kan ik zeggen.
Bij het openmaken van de doos, geweldig.
Mooie telefoon, mooi formaat, ligt goed in de hand.
Ja het installeren, makkelijke bediening, heel gebruiksvriendelijk.
Het scherm is heel helder, mooi beeld.
De telefoon in snel in het schakelen tussen apps, start snel op.
Maar ook nadelen, niet draadloos oplaadbaar, connect niet met mijn fitbit, de meldings tonen zijn erg zacht, de trilfunctie is ook erg zacht. Ik heb zo al meerdere berichten gemist.
De camerafunctie is wel fenomenaal, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • Camera
  • Snelheid
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Niet draadloos oplaadbaar
  • Zachte meldings geluid

Maximus Prime 03-11-2021

Kwaliteit voor een goede prijs

Snelle telefoon ,super mooi beeld en camera kwaliteit met vele functies. De ingebouwde luidsprekers zijn ook verrassend goed, het diepste geluid dat ik ooit uit een smartphone heb horen komen. Enigste nadeel is dat de batterij sneller leeg is dan gedacht. Je overleeft er wel een hele dag mee. Tenzij je hem intensief gebruikt.

Pluspunten

• Snelheid
  • Camera
  • Geluid
  • Display

Minpunten

• Batterij duur

NJ 02-11-2021

Bevalt goed als is het schermformaat 21:9 nog even wennen

Ik ben altijd erg te vrede geweest over de Sony Xperia modellen, met name om de kwaliteit van de camera's en de aanwezigheid een 3,5mm plug. Dit was voor mij ook de reden om weer voor de Sony Xperia 5 III te gaan, omdat mijn oude Sony Xperia XZ aan vervanging toewas.
Deze Xperia heeft ook nog eens het voordeel dat deze relatief compact is en de vingerafdrukscanner aan de zijkant heeft.
Tot nu toe ben ik erg te vrede over deze nieuwe telefoon als is het scherm formaat (21:9) nog even wennen, niet alle filmpjes worden daarom in portret mode goed weergegeven.
Het geluid en de optie om RAW fotos te maken zijn echt super!

Pluspunten

• Camera's
  • Geluid
  • Vingerafdrukscanner aan de zijkant
  • 3,5mm plug

Minpunten

• Schermformaat 21:9
  • Accu had iets groter gekund

A borst 20-10-2021

Hele fijne en goeie telefoon. Handig en compact in gebruik.
Maakt mooie en duidelijke foto's. Echt een aanrader.

Pluspunten

• Goeie camera
  • Compact
  • Fijn in gebruik

r************@h********** 08-10-2021

Kwaliteit en kwaliteit perfect in balans

Sony staat voor kwaliteit en dat zie je overal in terug.
Prijs is wat hoog, maar het is het meer dan waard.

• Gemak
  • interface
  • 1 handige modus

Minpunten

• Groter dan mijn vorige sony telefoon